De Noorse softwareleverancier Visma is sinds de sprong naar de Benelux stormachtig gegroeid. Business Area Director Heiko Bonenkamp legt uit hoe het 160 ondernemingen tellende conglomeraat heel diverse klanten helpt met maatwerk: ‘Als het om veiligheid gaat, lopen wij voorop.’
IT-ondernemer Heiko Bonenkamp kreeg in 2018 een aanbod dat hij niet kon weigeren. Na jaren van expansie in Scandinavië wilde Visma via de Benelux de bakens naar de rest van Europa verzetten. ‘Ze beloofden dat ik heel veel zeggenschap zou houden. Ik dacht: eerst zien, dan geloven.’
Niet de enige stayer
Gewoonlijk blijf je als oprichter na een overname nog een jaar of drie aan, zegt Bonenkamp die nu werkzaam is bij Visma als Business Area Director. Hij is overigens niet de enige stayer: ‘Bijna driekwart van de ondernemers die hun bedrijf aan Visma verkocht, is na vijf jaar nog steeds aan boord. Dus dat zegt wel iets over de ondernemerscultuur.’
Wat is Visma voor bedrijf? Bonenkamp: ‘Een puur softwarebedrijf. We leveren missie kritische software, essentieel voor het dagelijkse reilen en zeilen van organisaties.’ Dat begon volgens hem met salarisadministratie, ERP-software en boekhoudprogramma’s. Maar rond de afhandeling van loonstrookjes en het inzichtelijk maken van voorraadbeheer ontstond in de loop der jaren een waaier aan aanpalende diensten.
Vooral makkelijker maken
Onder de klanten van Visma vind je zowel éénpitters en kleine MKB’ers als enorm complexe en omvangrijke overheidsorganisaties. De overeenkomst van de op het oog versnipperde pakketten, programma’s (met prozaïsche namen als ‘Rompslomp’) en diensten is dat Visma in de kern organisaties wil automatiseren. ‘We proberen het organisaties vooral makkelijker te maken’, aldus Bonenkamp.
Voor iedere groeifase een passende oplossing
Hoe ziet de klantreis er bij Visma uit? Bonenkamp legt uit dat Visma zich op een driteal verschillende markten richt: small en medium business, medium en large enterprises en public. Het bijzondere is dat je je als klant niet bij één loket meldt maar geholpen wordt door één van de vijftig verschillende bedrijven waar het bedrijf in de Benelux inmiddels uit bestaat.
Bonenkamp geeft een voorbeeld: als je als MKB’er actief bent in de handel en je hebt een boekhoudprogramma nodig, dan kun je een specifieke oplossing vinden in het brede Visma gamma. Ontwikkel je vervolgens door en kom je in een andere groeifase terecht, dan is daar ook weer een passende oplossing voor. ‘Wij zijn heel groot maar bedienen onze klanten vanuit kleine bedrijven. Met eigen expertise voor ieder marktsegment.’
Die vijftig verschillende Visma-onderdelen in de Benelux lijken veel, maar volgens Bonenkamp zijn er een aantal markten waarin ze excelleren zoals de accountancy, het onderwijs, de zorg, lokale overheden en het MKB. ‘Dat zijn de speerpunten waar we een hele diverse selectie aan software voor hebben.’
Security grootste uitdaging
De IT-sector sector is continu in ontwikkeling. Wat zijn de uitdagingen waar de klanten voor staan en wat is daarop het antwoord van Visma? Bonenkamp: ‘Het zou makkelijk zijn om nu over AI te beginnen. Maar ik denk dat de grootste uitdaging voor onze klanten de komende jaren security wordt. Slechte gegevensveiligheid is een recept om je bedrijfsvoering om zeep te helpen. Dat geldt voor al onze klanten van MKB-bedrijven, de zorg en het onderwijs tot grote overheidsorganisaties.’
Doelstelling op maat
Waar de dienstverlening meestal flexibel meebeweegt met de behoeftes van de ondernemer, geldt dat niet voor het veiligheidsprogramma, zegt Bonenkamp. ‘Security is een van de dingen die niet vrijblijvend is als je onderdeel uitmaakt van Visma. Die hebben we juist superstrak ingericht.’
Binnen Visma draait in de volle breedte een speciaal security programma waar alle klanten mee te maken krijgen. ‘Klanten weten dat ze producten afnemen waarbij security een essentieel onderdeel is van het geheel.’, zegt Bonenkamp. Door middel van gamification wordt er onder meer gewerkt aan gewaarwording en bewustzijn.
Voor iedere klant ontstaat zo een doelstelling op maat dat tot een uitgebalanceerd (tussen secuur en werkbaar) veiligheidsbeleid moet leiden. ‘In ons security center in Oslo wordt real-time en op wereldschaal in de gaten gehouden welke hackpogingen er plaats vinden.’
Companylabel als kwaliteitskeurmerk
In Nederland is Visma van 20 miljoen omzet in 2018 naar 600 miljoen op dit moment gegroeid. Hoe wil hij dat de klanten over vijf jaar tegen het softwareconglomeraat aankijken? Bonenkamp zegt dat hij hoopt dat de 160 bedrijven die samen Visma vormen over 5 jaar het companylabel ‘Visma’ als een kwaliteitskeurmerk beleven.
Dat moet dan volgens hem zowel voor de medewerkers gelden die trots zijn op de people centric software die ze maken, als voor de klanten die Visma hun data en klantgegevens toevertrouwen. Een waarde toevoegende partner die, verwijzend naar zijn eigen ervaring, ook voor ondernemers met een IT-bedrijf aantrekkelijk genoeg is om bij te willen horen. ‘Een mooi bedrijf met hele mooie software. Dat is wat we willen zijn.’
Weten wat Visma voor jouw bedrijf kan doen? Check Visma.nl/watdoetvisma.